جستجو
  • بلاگ
  • /
  • آموزشی
  • /
  • همه چیز درباره احراز هویت مشتری یا KYC؛ مشتری خود را بشناس

همه چیز درباره احراز هویت مشتری یا KYC؛ مشتری خود را بشناس

نویسنده: تیم محتوا لینکا

تاریخ انتشار: 1403/07/19

احراز هویت مشتری یا KYC، مخفف عبارت Know Your Customer به معنای مشتری خود را بشناس می‌باشد. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای، روز به روز به هم پیوسته و دیجیتالی می‌شود، نمی‌توان اهمیت این مفهوم را نادیده گرفت. KYC فرآیندی حیاتی است که مؤسسات مالی، کسب ‌و کارها و سازمان‌ها برای تأیید هویت مشتریان خود، ارزیابی ریسک‌های بالقوه و اطمینان از انطباق با الزامات نظارتی متعهد می‌شوند.
احراز هویت مشتری

KYC چیست؟

احراز هویت مشتری یا KYC از مهم‌ترین فرایندهای ارتباطی بین مشتری و سازمان است که نقش مهمی ایفا می‌کند. احراز هویت مشتری یا همان KYC به عنوان یکی از مهم‌ترین فرایندهای ارتباطی بین مشتریان و سازمان‌ها، نقش بسیار حیاتی در حفظ امنیت و اعتمادشان دارد. این فرآیند به منظور تأیید هویت و شناسایی مشتریان انجام می‌شود و اهداف اصلی آن شامل جلوگیری از تقلب، سوء استفاده از اطلاعات شخصی و مالی و تضمین صحت و معتبر بودن اطلاعات مشتریان می‌باشد.

در این مقاله لینکا، به بررسی مفهوم احراز هویت مشتری، نقش آن در جامعه کنونی و روش‌های انجام این فرآیند خواهیم پرداخت. همچنین مراحل احراز هویت مشتری، اهداف آن و مدارک مورد نیاز برای این فرآیند نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به این که از احراز هویت مشتری چه نقشی در کشور ایران دارد و کجا از آن استفاده می‌شود، به صورت دقیق و موثر اشاره خواهیم کرد.

 

جستجوی پیشرفته

سرویس جستجو پیشرفته لینکا

با بهره‌گیری از سرویس جستجوی پیشرفته، امکان جستجو و دسترسی به اطلاعات مختلف شرکت‌ها از جمله داده‌های ثبتی، مشخصات محصولات و اطلاعات اعضای هیئت مدیره فراهم می‌شود. 

 

احراز هویت مشتری چیست؟

احراز هویت مشتری یا KYC، مخفف عبارت Know Your Customer به معنای مشتری خود را بشناس می‌باشد. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای، روز به روز به هم پیوسته و دیجیتالی می‌شود، نمی‌توان اهمیت این مفهوم را نادیده گرفت. KYC فرآیندی حیاتی است که مؤسسات مالی، کسب ‌و کارها و سازمان‌ها برای تأیید هویت مشتریان خود، ارزیابی ریسک‌های بالقوه و اطمینان از انطباق با الزامات نظارتی متعهد می‌شوند.

احراز هویت مشتری یک فرآیند مهم در هر سازمان و شرکت است که به منظور تأیید هویت و شناسایی مشتریان انجام می‌شود. در این فرآیند،‌ کسب ‌و کارها، بانک‌ها، مؤسسات مالی و سایر مشاغل، هویت یک مشتری را تأیید می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که او همان فردی است که ادعا دارد. به بیان دیگر، KYC فرآیند شناسایی و تأیید هویت مشتریان و ارزیابی خطرات احتمالی آن‌ها است.

در عصر دیجیتال، KYC به عنوان یک مفهوم مهم برای موسسات مالی و صنایع مختلف ظهور کرده است. فراتر از حصول اطمینان از انطباق قانونی، KYC نقش مهمی در حفاظت از منافع تجاری و مشتریان و افزایش اعتماد آن‌ها به سرویس یا محصول ارائه شده دارد. این به کسب و کارها کمک می کند تا مشتریان را بهتر درک کنند و اطمینان حاصل کند که آن‌ها با قوانین AML یا همان قوانین ضد پولشویی مطابقت دارند.

فرآیند احراز هویت مشتریان، به ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی و تجارت الکترونیک اهمیت زیادی دارد؛ چراکه به کاهش ریسک تقلب، سوء استفاده و دسترسی غیرمجاز کمک می‌کند. علاوه بر این، به منظور جلوگیری از تقلب و سوء استفاده از اطلاعات شخصی و مالی مشتریان انجام می‌شود. همچنین اطمینان حاصل می‌کند که تمامی اطلاعات ارائه شده توسط مشتریان صحیح و معتبر است.

 

احراز هویت مشتری شامل چه مواردی می‌شود؟

 

احراز هویت مشتری شامل چه مواردی می‌شود؟

فرآیند تأیید هویت مشتری، برای جلوگیری از کلاهبرداری و پولشویی ضروری به نظر می‌رسد که شامل سه جزء اصلی است. این موارد که پایه و اساس شناسایی موثر مشتری و مدیریت ریسک را تشکیل می دهند، عبارت است از برنامه شناسایی مشتری، بررسی دقیق مشتری و نظارت مستمر. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد:

  • برنامه شناسایی مشتری: اولین جزء در KYC شناسایی مشتری و تمرکز بر تأیید هویت، با اعتبار واقعی آن‌ها است. این مورد شامل جمع آوری اطلاعات دقیق از طریق اسناد قابل اعتماد یا منابع معتبر، در مورد هویت مشتریان است؛ اطلاعاتی مانند نام، آدرس، تاریخ تولد و شماره شناسایی.
  • بررسی دقیق مشتری: پس از تأیید هویت، بررسی دقیق مشتری جزء دوم این فرایند است که شامل ارزیابی ریسک مرتبط با هر مشتری، بررسی پیشینه مشتری، فعالیت های مالی و ریسک های بالقوه و درک ماهیت مشتری، اهداف معامله و شغل است.
  • نظارت مستمر: مولفه سوم، نظارت مستمر است که حساب‌ها و تراکنش‌های مشتریان را برای شناسایی هرگونه فعالیت مشکوک یا غیرعادی، در طول زمان مورد نظارت و بررسی قرار می‌دهد. این بررسی پیشرفته معمولا برای مشتریان پرخطر که تراکنش‌های مشکوک دارند، اعمال می‌شود.

 

احراز هویت مشتری در کجا استفاده می‌شود؟

فرآیند KYC فراتر از امور مالی است و به بخش‌های مختلفی گسترش می‌یابد؛ در نتیجه با الزامات خاص هر صنعت سازگار می‌شود. خدمات بانکی و مالی، ارزهای دیجیتال و بلاکچین، تجارت الکترونیک و پرداخت‌های آنلاین، خدمات مخابراتی و درمانی، از جمله مواردی هستند که احراز هویت مشتری در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند KYC در امور مالی و بانکی، اصلی اساسی است. احراز هویت مشتری در این بخش شامل تأیید هویت، ارزیابی ریسک و انطباق با مقررات قوانین ضد پولشویی، برای خدماتی مانند افتتاح حساب و وام است. از طرف دیگر، با ظهور ارزهای مجازی و فناوری بلاکچین، KYC در مبادلات ارزهای دیجیتال برای تأیید هویت کاربر، مبارزه با کلاهبرداری و رعایت استانداردهای نظارتی بسیار مهم است.

خرید آنلاین الگوهای خرید سنتی را متحول کرده و به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. برای جلوگیری از کلاهبرداری‌هایی مانند سرقت اطلاعات کارت اعتباری، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و پرداخت آنلاین، KYC را برای تأیید هویت مشتری و تضمین تراکنش‌های ایمن، پیاده سازی می‌کنند. علاوه بر این، احراز هویت مشتری به اپراتورهای مخابراتی کمک می کند تا بتوانند هویت مشتری جدید را تایید کنند.

 

خبرنامه

خبرنامۀ لینکا را از دست ندهید!

هر هفته با لینکـا، به‌روزترین اطلاعات شرکت‌ها و افراد حقوقی را به همراه مقالات اختصاصی، اخبار و نکات آموزشی دریافت کنید. اطلاعاتی که تصمیمات شما را هوشمندانه‌تر می‌سازد!

 

روش‌های احراز هویت مشتری چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

سازمان‌ها از روش‌های مختلفی برای اطمینان از هویت مشتری و احراز آن، استفاده می‌کنند. ترکیب این روش‌ها، چارچوبی قوی برای تأیید مؤثر مشتری در فرآیند KYC فراهم می‌آورد. احراز هویت مشتری نه تنها به امنیت بیشتر کمک می‌کند، بلکه به اعتماد سازی بین مشتری و سازمان نیز منجر می‌شود. KYC می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود؛ برخی از آن‌ها شامل این موارد است:

  • رمز عبور و نام کاربری: این روش یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها است که در آن مشتری باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند.
  • احراز هویت دو مرحله‌ای: در این روش علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، یک مرحله اضافی نیز وجود دارد که معمولاً شامل ارسال کد تأیید به شماره موبایل یا ایمیل مشتری است.
  • بیومتریک: این روش شامل استفاده از ویژگی‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره یا اسکن عنبیه برای تأیید هویت مشتری می‌شود.
  • توکن‌های امنیتی: استفاده از دستگاه‌های فیزیکی یا نرم‌افزارهای تولید کدهای یکبار مصرف برای تأیید هویت، از دیگر روش‌های احراز هویت مشتری است.
  • مدارک شناسایی: ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی، پاسپورت یا گواهینامه رانندگی برای تأیید هویت استفاده می‌شود.
  • تأیید از طریق بانک: برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی از روش‌های خاص خود برای تأیید هویت مشتریان استفاده می‌کنند که ممکن است شامل بررسی اطلاعات حساب بانکی یا تاریخچه تراکنش‌ها باشد.

بعد از بیان روش‌های احراز هویت مشتری، لازم است اهداف آن را نیز به طور خلاصه بررسی کنیم. هدف KYC چند وجهی است و چندین هدف حیاتی را در بر می‌گیرد. در مرحله اول، احراز هویت مشتری با اطمینان از اینکه کسب و کارها از هویت و پیشینه مشتریان خود آگاه هستند، خطر جرایم مالی و احتمال فعالیت های تقلبی را کاهش می‌دهد.

ثانیاً، این فرایند با شناسایی و گزارش تراکنش‌های مشکوک که ممکن است نشان دهنده وجوه غیرقانونی باشد، نقش مهمی در جلوگیری از پولشویی ایفا می‌کند. در نهایت، KYC برای انطباق با مقررات ضروری است و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به الزامات قانونی و نظارتی تعیین شده توسط نهادهای حاکم، برای حفظ یکپارچگی سیستم مالی و محافظت در برابر فعالیت‌های غیرقانونی پایبند باشند.

برای آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی، قوانین جدید و چگونگی ثبت نام در این سامانه به مقاله آن مراجعه نمایید.

 

مراحل احراز هویت مشتری چیست؟

 

مراحل احراز هویت مشتری چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟

فرآیند KYC از یک رویکرد ساختار یافته پیروی می‌کند که شامل چندین مرحله کلیدی است. این مراحل، با تکمیل یک فرم جامع احراز هویت شروع می‌شود. در این فرم، مشتریان اطلاعات شخصی از جمله مشخصات هویتی خود را، ارائه می‌دهند. مرحله بعدی شامل ارائه مدارک لازم برای تأیید، مانند مدارک هویتی و آدرس محل سکونت است. این مراحل را می‌توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد:

  1. جمع آوری اطلاعات: مشتری باید اطلاعات شخصی خود را ارائه دهد که شامل اطلاعات هویتی (نام کامل، آدرس، تاریخ تولد، شماره تلفن، شماره ملی یا گذرنامه)، اطلاعات محل سکونت (آدرس محل سکونت، سند اثبات سکونت مانند قبض آب یا برق)، اطلاعات شغلی (نام شغل، آدرس محل کار و نام کارفرما)، اطلاعات منبع درآمد (فیش حقوقی، صورتحساب بانکی، مدارک مربوط به مالکیت دارایی) و اطلاعات مربوط به سوابق معاملاتی (گزارش معاملات بورس و صورتحساب‌های بانکی) می‌شود.
  2. تایید هویت مشتریان: تایید هویت مشتری به دو روش انجام می‌شود؛ تایید هویت از طریق مدارک و تایید هویت از طریق بیومتریک. در این مرحله مشتری باید مدارک شناسایی معتبر ارائه کرده و یا از روش‌هایی مانند اسکن چهره و اثر انگشت استفاده کند.
  3. تأیید اطلاعات: سازمان یا شرکت باید اطلاعات ارائه شده توسط مشتری را بررسی و تأیید کند.
  4. ارزیابی ریسک: در این مرحله سطح خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم مرتبط با مشتری ارزیابی می‌شود. همچنین اقدامات کنترلی لازم برای مدیریت ریسک تعیین می‌شود.
  5. نظارت مداوم: در مرحله پایانی، فعالیت‌های مشتری رصد شده تا هر گونه فعالیت مشکوک، شناسایی و بررسی شود. همچنین اطلاعات مربوط به مشتری نیز، در صورت نیاز به روز رسانی می‌شود.

لازم به ذکر است، این مراحل با توجه به مشتری و نوع کسب و کار، می‌تواند متفاوت باشد. برای انجام احراز هویت مشتری، مدارک معتبری مانند کارت ملی، پاسپورت، گواهی ازدواج، شناسنامه و اسناد مالی مورد نیاز است. همچنین از ابزارهای فناوری اطلاعاتی مانند سیستم‌های امنیتی و نرم‌افزارهای تشخیص هویت استفاده می‌شود تا احراز هویت مشتریان به صورت دقیق و مطمئن انجام شود.

 

چگونه میتوانیم با شناسه ملی، اطلاعات رسمی شرکت‌ها را استعلام کنیم؟

چگونه با شناسه ملی، اطلاعات رسمی شرکت‌ها را استعلام کنیم؟ استعلام اطلاعات شرکت با شناسه ملی، ابزاری قدرتمند برای کاهش ریسک، جلوگیری از کلاهبرداری و تصمیم گیری های بهتر در حوزه کسب و کار است. با استفاده از روش های مختلف و سامانه های موجود، می توان به اطلاعات جامعی در خصوص شرکت ها دسترسی پیدا کرد. با این حال، باید به محدودیت ها و نکات مهم در هنگام استعلام اطلاعات توجه داشت. در دنیای پرشتاب

ادامه مطلب »

 

مزایا و معایب احراز هویت KYC چیست؟

می‌توان گفت که KYC یکی از عوامل کلیدی در حفظ اعتماد مشتریان، جلوگیری از ریسک‌های امنیتی و قانونی، و افزایش راندمان و رشد کسب و کارها می‌باشد. احراز هویت مشتری، به سازمان‌‌ها کمک می‌کند تا خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهند. برخی از مزایای احراز هویت مشتری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. جلوگیری از خطرات پولشویی؛ جالب است بدانید در سال ۲۰۲۱، عددی معادل ۹ میلیارد دلار ارز دیجیتال در صرافی‌ها پولشویی شده است. به کمک این فناوری، این عدد می‌تواند به مقدار قابل توجهی، کاهش یابد.
  2. بینش عمیق موسسات نسبت به مشتری و امکان ارائه خدمات و محصولات متناسب با نیاز آن‌ها
  3. افزایش اعتماد مشتریان به کسب و کار و احساس اطمینان بیشتر نسبت به تعاملات خود با آن
  4. محافظت از اطلاعات شخصی و مالی مشتریان در برابر سوء استفاده‌های احتمالی
  5. رعایت قوانین و مقررات مربوط به امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی مشتریان
  6. محافظت در برابر ضررهای ناشی از معاملات غیر قانونی و کلاهبرداری
  7. شناسایی ساده و آسان مشتریان بدون هیچ نقص و خللی
  8. دسترسی بانک‌ها و موسسات به به‌روزترین اطلاعات مشتریان
  9. افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های جمع آوری اطلاعات بین ۲۵ تا ۵۰ درصد

با وجود تمام مزایای احراز هویت مشتری، معایب آن نیز می‌تواند دردسر ساز باشد. KYC می‌تواند حریم خصوصی را نقض کند؛ چرا که افراد مجبورند بخش زیادی از اطلاعات شخصی خود را در اختیار سیستم قرار دهند. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که خطر هکرها و دسترسی آن‌ها به اطلاعات شخصی را، در نظر بگیریم.

 

احراز هویت مشتری یا KYC در ایران چگونه اجرا می‌شود؟

 

احراز هویت مشتری یا KYC در ایران چگونه اجرا می‌شود؟

احراز هویت مشتری در ایران به شکل‌های مختلفی پیاده سازی شده است. دریافت کد ملی، کارت ملی، شناسنامه، احراز هویت الکترونیکی و امضای دیجیتال، از جمله روش‌های KYC است که در ایران اجرا می‌شود. به این ترتیب، امکان جعل هویت تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد و کارها، با امنیت بالا انجام می‌شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران، موظف هستند تا احراز هویت مشتریان را اجرا کنند. چرا که ارزهای دیجیتال با ماهیت غیر متمرکزشان، پتانسیل بالایی برای پولشویی دارند. علاوه بر این برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز برای افزایش امنیت، جلوگیری از فعالیت‌های مشکوک و اعطای وام یا سایر خدمات مالی، KYC را اجرا می‌کنند.

برای اطلاع از چگونگی استعلام صرافی های مجاز می‌توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

 

اهمیت استعلام حقوقی کسب و کار

آشنایی با اهمیت استعلام حقوقی کسب و کارها و افراد و تاثیرات آن بر تصمیم‌گیری

استعلام حقوقی یک ابزار بسیار حیاتی برای هر کسب و کار و هر فردی است که در فعالیت‌های تجاری یا حتی شخصی خود مشغول به کار است. اهمیت استعلام شرکت های حقوقی بسیار بیشتر از یک ساده‌سازی اسناد قانونی است. وقتی که ما در مورد استعلام حقوقی حرف می‌زنیم، در واقع در حال بحث در مورد تأمین اطلاعات اساسی درباره شرکت‌ها و سازمان‌ها هستیم. این اطلاعات می‌توانند از نظرهای مختلفی مانند وضعیت مالی، حقوقی، و عملکرد

ادامه مطلب »

 

نتیجه‌گیری

مشتری خود را بشناسید (KYC)، برای جلوگیری از کلاهبرداری، پولشویی و تأمین مالی تروریسم حیاتی است. شرکت‌ها در حین اجرای KYC، اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد، شماره شناسایی و آدرس را جمع آوری و تأیید می‌کنند. این فرآیند، مشروعیت هویت مشتری را تضمین، فعالیت‌های مالی غیرقانونی را مسدود و از فعالیت‌های متقلبانه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تأثیر مستقیمی بر رشد و پایداری کسب و کارها خواهد داشت.

پذیرش KYC به‌عنوان یک معیار انطباق جامع، به کسب ‌و کارها این امکان را می‌دهد تا چارچوبی قوی برای شناسایی مشتری، بررسی دقیق و نظارت مستمر ایجاد کنند و محیطی امن و قابل اعتماد را برای همه ذی‌نفعان درگیر، تضمین نمایند. احراز هویت مشتری نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و اعتماد مشتریان به سازمان یا شرکت دارد؛ به همین دلیل، انجام این فرآیند به صورت دقیق و مطمئن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبرنامه

خبرنامۀ لینکا را از دست ندهید!

هر هفته با لینکـا، به‌روزترین اطلاعات شرکت‌ها و افراد حقوقی را به همراه مقالات اختصاصی، اخبار و نکات آموزشی دریافت کنید. اطلاعاتی که تصمیمات شما را هوشمندانه‌تر می‌سازد!