جستجو
  • بلاگ
  • /
  • قوانین شرکت داری
  • /
  • راهنمای شناسایی شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی با لینکا: روش‌ها و منابع معتبر برای تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها

راهنمای شناسایی شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی با لینکا: روش‌ها و منابع معتبر برای تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها

نویسنده: تیم محتوا لینکا

تاریخ انتشار: 1403/06/29

شناسایی شرکت های فاقد اعتبار و انجام امور مالیاتی، از طریق سامانه لینکا، به آسانی انجام می‌شود. بسیاری از خدمات در حوزه مالیات مانند شناسایی شرکت های فاقد اعتبار و یا تشخیص وضعیت مالیاتی یک شرکت، در گذشته با مراجعه حضوری مودیان به سازمان مد نظر انجام می‌شد. خوشبختانه امروزه سامانه‌های مختلفی برای انجام این کار راه اندازی شده است که یکی از آن‌ها، لینکا است. این سامانه در وقت و هزینه افراد صرفه جویی بسیاری می‌کند و تمام اطلاعات مربوط به امور مالیاتی یک شرکت را، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
شرکت های فاقد اعتبار

راهنمای شناسایی شرکت های فاقد اعتبار

شناسایی شرکت های فاقد اعتبار و انجام امور مالیاتی، از طریق سامانه لینکا، به آسانی انجام می‌شود. بسیاری از خدمات در حوزه مالیات مانند شناسایی شرکت های فاقد اعتبار و یا تشخیص وضعیت مالیاتی یک شرکت، در گذشته با مراجعه حضوری مودیان به سازمان مد نظر انجام می‌شد. خوشبختانه امروزه سامانه‌های مختلفی برای انجام این کار راه اندازی شده است که یکی از آن‌ها، لینکا است. این سامانه در وقت و هزینه افراد صرفه جویی بسیاری می‌کند و تمام اطلاعات مربوط به امور مالیاتی یک شرکت را، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 

پروفایل شرکت ها

استعلام اطلاعات و فعالیت های شرکت ها

اطلاعات کلیدی شرکت‌ها را در اختیار شما قرار میدهیم تا با صرف هزینه و زمان کمتر، تصمیمات بهتری بگیرید. این اطلاعات شامل اطلاعات ثبت شرکت‌ها، راه‌های ارتباطی، مدیران و اعضا هیئت مدیره، برندها، مجوزها، پورتفوی بورسی، سهامداران بورسی، محصولات، قراردادهای دولتی و لیست کامل روزنامه های رسمی به همراه تاریخچه تغییرات شرکت از تاسیس تا به امروز خواهد بود

 

 

تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها

مالیات، هزینه اجتماعی کشور است و یکی از ارکان رشد و پیشرفت آن به شمار می‌آید. در تمام کشورها، قوانین مشخصی برای اخذ مالیات در نظر گرفته شده است که تمام افراد، ملزم به پرداخت آن هستند. در ایران نیز این قوانین وجود دارد و افراد مشمول پرداخت مالیات مشخص، و ضوابط و نحوه پرداخت آن نیز، تعیین شده است. مودیان مالیاتی بر اساس اظهارنامه مالیاتی موظف هستند در پایان سال مالیاتی، نسبت به پرداخت آن، اقدام کنند.

تمام اشخاص حقیقی و یا حقوقی، باید در زمان تعیین شده، مالیات خود را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهند شد. برخی از این اشخاص ممکن است به تعهدات خودشان پایبند نباشند و مالیات سالیانه‌شان را پرداخت نکنند؛ در این صورت نیاز دارند تا سوابق مالیاتی خود را استعلام کنند تا مبلغ نهایی مالیات‌شان محاسبه شود و سپس، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

جالب است بدانید در گذشته، تمام این فرایند به صورت حضوری انجام می‌شد و زمان و هزینه زیادی را از افراد هدر می‌داد. افراد برای استعلام سوابق مالیاتی، تشخیص وضعیت مالی شرکت و یا شناسایی شرکت های فاقد اعتبار، باید به اداره مالیات مراجعه می‌کردند. اما از سال ۱۴۰۰ قوانین جدیدی در این حوزه به تصویب رسید که دسترسی مودیان مالیاتی را به سوابق مالیاتی، آسان کرد و سرعت انجام آن را افزایش داد.

 

شرکت های فاقد اعتبار چه شرکت‌هایی هستند؟

 

شرکت های فاقد اعتبار چه شرکت‌هایی هستند؟

اساسی‌ترین سند برای انجام معاملات در میان کسب و کارها، فاکتور رسمی است. تمام شرکت‌هایی که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده هستند، ملزم به صدور فاکتور رسمی می‌باشند. لازم به ذکر است شرکت‌هایی هستند که دریافت فاکتور رسمی از آن‌ها، هیچ ارزش قانونی ندارد. این شرکت‌ها به نوعی، فاقد اعتبار مالیاتی می‌باشند و کسب و کارها از انجام معامله با آن‌ها، منع شده‌اند.

شرکت صوری به شرکتی اطلاق می‌شود که فعالیت درست اقتصادی ندارد و صرفا به ثبت کاغذی رسیده است. به بیان دیگر، این شرکت‌ها هیچ ارزش افزوده‌ای، تولید نمی‌کنند. آن‌ها در معاملات‌شان، چه به عنوان فروشنده و یا به عنوان خریدار، از فاکتور صوری استفاده می‌کنند. در این راستا و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، سازمان امور مالیاتی، سامانه‌ای را در نظر گرفته است تا بتوان استعلام چنین شرکت‌هایی را دریافت کرد.

شاید این سوال ایجاد شود که منظور از ارزش افزوده چیست؟ تصور کنید قیمت یک صندلی ۳ میلیون تومان است و برای ساخت آن، در مجموع ۱ میلیون تومان هزینه شده است؛ هزینه‌هایی مانند پول کارگر، هزینه چوب و پارچه. اختلاف ۲ میلیون تومان بین قیمت فروش و هزینه ساخت، همان ارزش افزوده است که به آن مالیات تعلق می‌گیرد. برخی شرکت‌ها که گواهی ارزش افزوده دریافت کرده باشند، می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده را روی فاکتورهای فروش، از مشتری دریافت کنند.

 

مشاوره رایگان

لینکا: پیوندی مطمئن برای استعلام اطلاعات شرکت‌ها و افراد

با لینکـا، اطلاعات به روز شرکت‌ها و افراد حقوقی را با اطمینان و دقت دریافت کنید. هر جستجوی شما، راهنمایی مطمئن برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه

 

شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی یا لیست سیاه مالیات بر ارزش افزوده، عمدتا به شکل صوری در حال فعالیت هستند و صورت حساب‌های غیر واقعی صادر می‌کنند. این شرکت‌ها به دلیل تخلفات گسترده در زمینه فاکتورهای ارزش افزوده، توسط سازمان امور مالیاتی، وارد لیست سیاه شده‌اند. در صورتی که فاکتور رسمی از شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی دریافت شود، آن فاکتور به عنوان فاکتوری صحیح شناسایی نمی‌شود.

اگر چنین شرایطی برای یک شرکت رخ دهد، ناچار است ارزش افزوده را مجددا پرداخت کند. در این صورت، اگر فاکتور مبلغ بالایی داشته باشد، هزینه زیادی بر دوش آن شرکت، تحمیل می‌شود. علاوه بر این در صورت نپذیرفتن فاکتور رسمی به عنوان هزینه، مبلغ فاکتور به عنوان سود در نظر گرفته می‌شود. یعنی ۲۵ درصد سود حاصل شده، به عنوان مالیات بر عملکرد در نظر گرفته می‌شود.

برای اطلاع از چگونگی بررسی قانونی بودن یک شرکت می‌توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

 

تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها و شناسایی شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی با سامانه لینکا

سامانه لینکا امکانات فراوانی را به منظور سهولت دسترسی افراد به اطلاعات معتبر در نظر گرفته است. لینکا تمام اطلاعات مربوط به امور مالیاتی را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده است. شما می‌توانید با ورود به این سامانه، تنها با یک جستجو ساده، به تمام این اطلاعات دسترسی داشته باشید و طبق نیاز خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

یکی از امکانات موجود در لینکا، مربوط به وب سرویس است که ذیل موارد متنوعی، به کاربران خدمات رسانی می‌کند. یکی از آن‌ها، آگاهی از وضعیت مالیاتی شرکت می‌باشد. اطلاعات متنوعی مانند وضعیت مالیاتی شرکت، پرداخت مالیات و سایر موارد، در لینکا به سادگی در دسترس کاربران خواهد بود و آن‌ها می‌توانند آن را به هر سرویسی که نیاز دارند، متصل کنند.

لازم به ذکر است این ویژگی که لینکا برای کاربران تدارک دیده است،‌ مورد استفاده بسیاری از برندها و شرکت‌های معتبر قرار می‌گیرد. این سرویس به کارمندان شرکت و سایر افراد کمک می‌کند تا بتوانند بدون محدودیت، آنلاین و به سرعت، وضعیت مالیاتی یک شرکت را مشاهده کنند. با این امکانات، آن‌ها خواهند توانست با دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد و معتبر، تصمیم‌های درست‌تری بگیرند.

 

سایر روش‌ها برای تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها و شرکت های فاقد اعتبار

 

سایر روش‌ها برای تشخیص وضعیت مالیاتی شرکت‌ها و شرکت های فاقد اعتبار

یکی دیگر از سامانه‌هایی که تقریبا تمام کارهای مالیاتی به واسطه آن انجام می‌شود، سایت https://my.tax.gov.ir  است. این سایت توسط سازمان امور مالیاتی کشور و زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی اداره می‌شود. شما می‌توانید به طور مستقیم از این لینک استفاده کنید یا بعد از ورود به سایت سازمان امور مالیاتی، وارد بخش خدمات اصلی شوید. سپس گزینه درگاه ملی خدمات را انتخاب کنید. سایر امکاناتی که این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد، عبارت است از:

  • مشاهده فهرست پرونده‌های مالیاتی
  • پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک
  • ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی
  • پرداخت الکترونیکی مالیات توسط مودیان مالیاتی
  • رفع تعهد ارزی
  • استعلام ممنوع الخروجی
  • رسیدگی به اعتراضات و شکایات مودیان نسبت به امور مالیاتی
  • درخواست بخشودگی

لازم به ذکر است، اگر تا کنون از خدمات این سایت استفاده نکردید، باید ابتدا در آن ثبت نام کرده و برای خودتان حساب کاربری بسازید. اما در صورتی که از قبل برای خودتان حسابی ایجاد کرده باشید، باید از بخش ورود اطلاعات استفاده کنید و بعد از درج موارد لازم، وارد سامانه جامع مالیاتی شوید. برای ورود به این سامانه نیز، به شناسه ملی و یا کد ملی نیاز خواهید داشت. اما چگونه می‌توان با این دو کد، استعلام وضعیت مالیاتی را گرفت؟

 

آشنایی با مسائل حقوقی و قانونی شرکت ها

آشنایی با مسائل حقوقی و قانونی شرکت ها: چالش‌ها و راهکارهای موجود

شرکت های مختلف با توجه به نوع کار و شرایطشان با مسائل حقوقی و قانونی متفاوتی مواجه می‌شوند. در واقع این مسائل می تواند از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کلی می توان این مسائل را جزو مواردی دسته‌بندی کرد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب »

 

بعد از ساختن حساب کاربری و باز کردن صفحه مربوط به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، لازم است کد ملی شخص حقیقی یا شناسه ملی شخص حقوقی را وارد کنید. بعد از تکمیل کلمه عبور و کد امنیتی، وارد سامانه می‌شوید. گفتنی است اگر کد ملی خود را وارد کنید، یک کلمه عبور به شماره‌ تلفن‌تان ارسال خواهد شد و نیاز است در صفحه پیش روی‌تان، کد را وارد کنید تا بتوانید به اطلاعات حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید.

بعد از باز شدن پنل مربوط به شرکت، خلاصه‌ای از وضعیت مالیاتی آن برای شما به نمایش در می‌آید. در سربرگ‌های سمت راست سامانه، مواردی مانند پرونده‌های مالیاتی، اظهارنامه‌ها، درخواست‌ها، کارتابل ابلاغ الکترونیک، پرداخت قبض‌های مالیات، مشاهده قبض‌های پرداختی و مالیات بر حقوق وجود دارد که بر حسب نیاز، می‌توان از طریق آن‌ها اقدام کرد.

اگر به دنبال یک راهنما برای صدور مجوز کسب و کار خودتان هستید مقاله راهنمای گام به گام صدور مجوزهای کسب و کار در کشور می‌توانید این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

 

چرا از لینکا برای کارهای مالیاتی استفاده کنیم؟

 

چرا از لینکا برای کارهای مالیاتی استفاده کنیم؟

همان طور که در بالاتر ذکر شد، برای انجام کارهای مالیاتی می‌توان از لینکا و یا سایت سازمان امور مالیاتی کشور استفاده کرد. اما دلایل متعددی وجود دارد که افراد و شرکت‌ها، لینکا را برای انجام این امور انتخاب می‌کنند. این سامانه علاوه بر خدمات رسانی در این حوزه، امکانات متنوع بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا کارها با دقت و سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود. برخی از این امکانات عبارت است از:

  1. گراف ارتباطات: این گراف برای کاربران، پیچیده‌ترین اطلاعات مربوط به شرکت‌ها را، با نموداری ساده و گویا، شفاف می‌کند.
  2. پروفایل شرکت‌ها: با این ویژگی، کاربران سایت لینکا می‌توانند به مجموعه کاملی از اطلاعات ثبتی، مجوز‌ها، قراردادها، سهامداران و بسیاری از اطلاعات دیگر که مربوط به شرکت‌ها است، دسترسی داشته باشند.
  3. پروفایل اشخاص: این پروفایل، بازه فعالیت یک شخص در شرکت، سمت‌ها، میزان سهام و سایر اطلاعات در خصوص یک فرد را، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
  4. جستجوی پیشرفته: امکان جستجوی پیشرفته روزنامه رسمی، افراد، مالکیت معنوی، فیلتر اطلاعات ثبتی، میزان سرمایه، زمینه فعالیت شرکت، اطلاعات اعضا، اطلاعات تماس‌ها و سایر موارد، در لینکا در اختیار کاربران قرار دارد.
  5. وب سرویس: وب سرویس این امکان را به کاربران این سایت می‌دهد تا بتوانند به تمام اطلاعات لینکا بر روی سکوها، تارنماها و برنامه‌های خود، دسترسی داشته باشند.

یکی از ابهاماتی که ممکن است برای افراد ایجاد شود، این است که لینکا این اطلاعات را از کجا به دست آورده و چقدر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اطلاعات موجود در این سامانه کاملا معتبر است؛ چرا که روزنامه رسمی کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اطلاعات منابع آشکار، از جمله منابعی هستند که از آن‌ها در لینکا استفاده شده است.

همچنین این اطلاعات همیشه به روز نگه داشته می‌شوند و افراد می‌توانند با خیالی آسوده، از این امکانات استفاده کرده و در زمان هزینه‌های خود، صرفه جویی کنند. با لینکا می‌توان به بیش از ۳۰ منبع اطلاعاتی، بیش از دو و نیم میلیون شرکت و بیش از ۱۰ میلیون شخص حقیقی دسترسی داشت و کارها را با دقت بالایی پیش برد.

 

17 تفاوت شرکت های سهامی عام و خاص

17 تفاوت شرکت های سهامی عام و خاص

طبق قوانین ایران، شرکت‌ها به دو دسته شرکت‌های مدنی و تجاری تقسیم می‌شوند. شرکت‌های تجاری هفت نوع دارند. این موارد شامل شرکت سهامی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی و شرکت نسبی است. شرکت سهامی از مهم‌ترین شرکت‌ها در این دسته‌بندی است که شرکت سهامی عام و خاص از زیر مجموعه‌های آن به شمار می‌رود.

ادامه مطلب »

 

جمع بندی و نتیجه گیری

مالیات برای مدیرعامل‌ یک شرکت و یا افرادی که مسائل مربوط به حسابداری و امور مالی را بر عهده دارند، امر بسیار مهمی است. تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی باید در زمان تعیین شده، نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. از طرف دیگر، شناسایی شرکت های فاقد اعتبار مالیاتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر شرکت قبل از انجام هر گونه معامله، باید نسبت به آن، آگاهی داشته باشد.

روش‌های مختلفی برای استعلام وضعیت مالیاتی شرکت‌ها وجود دارد. یکی از بهترین راه‌ها، استفاده از سامانه لینکا است. این سامانه علاوه بر خدمات رسانی در این حوزه، امکانات متنوع دیگری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن‌ها را به بانک جامع اطلاعاتی متصل می‌نماید. با استفاده از این سامانه، در وقت و هزینه افراد، صرفه جویی می‌شود و کارها به بهترین شکل ممکن، انجام می‌پذیرد. به همین دلیل بسیاری از برندهای معتبر، از لینکا استفاده می‌کنند.

خبرنامه

خبرنامۀ لینکا را از دست ندهید!

هر هفته با لینکـا، به‌روزترین اطلاعات شرکت‌ها و افراد حقوقی را به همراه مقالات اختصاصی، اخبار و نکات آموزشی دریافت کنید. اطلاعاتی که تصمیمات شما را هوشمندانه‌تر می‌سازد!